Prosta gra z wykorzystaniem Arduino oraz Processing

Cześć

W dzisiejszym artykule chciałem Ci przedstawić projekt gry stworzonej za pomocą Arduino oraz języka Processing.
15-7-min

Przejdźmy do rzeczy.
Celem gry jest sterowanie małym samolocikiem oraz zbieranie kaczek.
A po co nam do tego Arduino?
Tutaj dopiero zaczyna się zabawa 🙂 Przy pomocy Arduino stworzymy swoisty kontroler dzięki, któremu będziemy mogli sterować naszym samolocikiem przy pomocy ruchów własnej ręki lub innych części ciała.

 

Co potrzebujemy do wykonania projektu:
-Arduino (ja wykorzystałem Arduino UNO)
-Czujnik ultradźwiękowy HCSR-04
-Środowisko Processing oraz Arduino
-Opcjonalnie płytkę stykową

 

Gdy już skompletowaliśmy wszystkie części przejdźmy do uproszczonego omówienia zasady działania czujnika ultradźwiękowego. Czujnik ten wyposażony jest w nadajnik oraz odbiornik dzięki czemu wysyła impuls ultradźwiękowy, który „odbija” się od przeszkody (w tym wypadku od naszej ręki lub innej części ciała) a odbity sygnał odbierany jest przez odbiornik. Odległość między czujnikiem a przeszkodą jest obliczana według wzoru

15-1-min

 

 

Podłączenie
Podłączenie jest bardzo proste ponieważ w podstawowej wersji wykorzystujemy tylko czujnik ultradźwiękowy.
15-3-min

 

 

KOD

Teraz przejdźmy do napisania kodu do Arduino zwracającego odległość od obiektu w centymetrach

Teraz w Monitorze portu szeregowego mamy możliwość odczytu danych z czujnika

Przechodzimy do najbardziej skomplikowanej oraz najbardziej przyjemnej części naszego poradnika czyli do napisania kodu naszej gry w języku Processing.
Zadaniem kodu jest odbieranie danych z serial monitora, dzięki którym sterujemy naszym samolotem; losowe generowanie gwiazd oraz ptaków; zliczanie punktów. Tworzy to swoistą grę.

 

W kodzie pojawiają się cztery odniesienia do plików graficznych, są to obrazy tła, kaczuszki, chmur oraz samolotu.
Wszystkie grafiki wykonałem w programie Inkscape jednak niestety nie posiadam talentu artystycznego przez co nie są one zbyt ładne. Jednak ty możesz stworzyć swoje grafiki, niekoniecznie muszą one przedstawiać to samo.
15-8-min
15-2-min
15-4-min
15-5-min

Grafiki te musisz skopiować do folderu ze sketchem processing.

 

Gdy już wszystko masz podłączone wystarczy kliknąć przycisk uruchamiający nasz program Processing 15-6-min
i zacząć zabawę.

 

[su_highlight background=”#ee5857″]WAŻNE!
Aby nasz projekt działał Arduino musi być cały czas podłączone do naszego komputera[/su_highlight]

 

Ta gra nie jest może zbyt efektowna jednak pomyśl jak wiele jest czujników, które możemy użyć w innych projektach tego typu. Pamiętaj, że Arduino może nie tylko wysyłać dane z czujników lecz może je także odbierać oraz przesyłać do aplikacji. Daje nam to prawie nieograniczone możliwości.
Na przykład gra zwiększająca poziom trudności wraz ze wzrostem lub coś w rodzaju wirtualnej rzeczywistości zapalanie/gaszenie światła w pomieszczeniu, zmienianie temperatury itp. Wszystko oczywiście dopasowane do tempa rozgrywki.
Jedyną barierą jest nasza wyobraźnia.

Więcej informacji dotyczących tego tematu przedstawię na blogu za jakiś czas w poradniku dotyczącym „połączenia” Unity oraz Arduino.

Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące projektu pisz w komentarzach 😉

 

 

Scroll to Top