PoGo – Technika tworzenia zaskakujących gier?

Tak wiem, wszyscy nagle zgodnie zaczną twierdzić, że świat GameDev’u jest całkowicie spontaniczny, nie rządzi się kompletnie żadnymi technikami itd itp. Nic bardziej mylnego, świat tworzenia gier rządzi się niezliczoną ilością przeróżnych technik, a to czy chcesz z nich korzystać zależy tylko od ciebie. Ja zaś postaram się przybliżyć choć część z nich.

Na pierwszy ogień – PoGo. Czym jest PoGo? Jest to technika, dzięki której przy minimalnych umiejętnościach analizy, drobnej ilości chęci i weny, możemy stworzyć zaskakujące gry.

Brzmi jak bajka? Coś w tym jest. Zacznijmy jednak od tego na czym polega ta metoda.

W głównej mierze, bierzemy nasz ulubiony gatunek gry, na przykład RPG i rozkładamy go na czynniki pierwsze, oczywiste oczywistości, coraz to drobniejsze kawałki. Następnie zaczynamy się nimi bawić.

Przyjrzyjmy się RPG. Jakie są tutaj oczywiste oczywistości?

  • Czas płynie niezmiennie od poczynań gracza.
  • Jest fabuła, która jest mniej lub bardziej spójna.
  • Najczęściej dzieje się w fantasy.
  • Grawitacja zawsze działa tak samo.
  • Można się poruszać w czterech kierunkach i ewentualnie skakać.
  • Są poziomy postaci .
  • Mamy określoną ilość punktów życia.
  • Nasza postać obraca się przy pomocy myszki.
  • Widok z pierwszej lub trzeciej osoby, ewentualnie widok topdown.

To nie wszystko co oferują gry RPG i jest to oczywistą oczywistością lecz na potrzeby tego wpisu zupełnie wystarczy. Dobra, czas trochę w tym wszystkim namieszać! Weźmy na przykład grawitację, w typowej grze RPG zawsze ściąga nas w dół, prawda? A gdyby zanegować to założenie i stworzyć wklęsły świat, gdzie grawitacja będzie nas odpychać?

Co gdyby warunkiem ukończenia gry było zginięcie określoną ilość razy?

Co gdyby…. Robimy tak z dowolną ilością naszych oczywistości, aż będziemy zadowoleni z efektu.
superhot_review_main.0.0Co ciekawe, na tej samej zasadzie została oparta gra SUPERHOT!

Ktoś mi może zarzucić, że na większość pomysłów już ktoś wpadł. Tak, to prawda, lecz człowiek to kreatywna bestia i zawsze wymyśli coś czego jeszcze nikt inny nie wymyślił więc czemu nie próbować? A może to właśnie twój pomysł na mechanikę, odkryty dzięki tej metodzie, okaże się „tym czymś”?

Zapraszam do komentowania!